måndag 15 oktober 2012

Snö i luften

Just nu är en mycket spännande årstid. Det går inte att veta om vägen ska vara en spegelblank isbana (som i morse), helt torr och fin, eller kanske täckt av några decimeter snö. Allt kan hända!
Just nu skiner solen under en mörkgrå pannlugg. Det bådar om regn eller snö i eftermiddag.

På jobbet har vi faktiskt börjat prata julpynt på fikarasten. Kanske kommer vi att träffas någon kväll och göra egna dekorationer av gammaldags förebilder.
Och när vi pratar om att tända levande ljus hemma, får alla något lite drömmande i blicken.
För visst är vintern en tid när hemmet får en ökande betydelse. Där vill vi vara i värmen, och ha det mysigt och skönt omkring oss.

Men just nu plockar vi svamp och bär för allt vad tygen håller. Vilken höst!! Skogen är fullkomligt översållad med trattkantareller, och både lingon och blåbär bjuder fortfarande på fest.
Så härligt att fortsätta att ta för sig så länge det bara går.

Färgerna i skogen är helt oslagbara efter det myckna regnandet. Puffiga mossor i ljuvligt grönt, liksom proppmätta i väntan på vintern. Och blåbärsris i metershöjd, dinglande stora saftfyllda bär på de grenar som redan visar vårens anlag.

Och det sjungande ljudet som skapas då mina stövlar trampar ner i och dras upp ur den vattenstinna marken slåååpp, slöörr.

Medan den låga solen uppvaktar mig genom det stängda fönstret tittar jag runt på mitt skrivbord. CV:n ska skrivas till en av de jag coachar, projektidé förberedas innan en träff i eftermiddag, anteckningar från förra veckans konferens tas om hand, samtal ríngas för att komma vidare med ytterligare några projekt och så lite administration.
Och som vanligt skriver jag alla mina nya idéer i ett block på sidan om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar