söndag 6 januari 2013

Skicka vidare

Jag vill börja med att önska alla en riktigt god fortsättning på det nya året! Som bonus får du en puss från barnbarnet Albin.
Det känns alltid så förtröstansfullt att få fira in ett nytt, oskrivet år. Kanske hänger det samman med att ljuset återvänder. Att dagarna liksom skiftar utseende med löften om den hägrande våren.

Under ledigheten har jag funderat på vad jag kan göra för att bidra till att världen blir en lite bättre plats att vara i. Tänkte att jag skulle skapa en facebook-grupp där man inspirerar varandra med goda gärningar. Men det får absolut inte bli ett forum för skryt. Det vi gör för varandra ska vi göra för att själva må lite bättre, inte för att visa hur bra vi är.

Min man och jag brukar t.ex. alltid lämna kvar parkeringsbiljetten om tiden inte gått ut. Vi lägger den i luckan på automaten, så att den som kommer efter oss kan använda den. Vi brukar också låta människor gå före oss i kön på affären, fråga de som verkar må dåligt om vi kan hjälpa till, och betala lite extra vid olika tillfällen.
Under det här året ska jag ha en penna i fickan. På det sättet kan jag skriva "varsågod, ha en bra dag" på parkeringsbiljetten. Det känns viktigt att den som hittar den förstår att det är ett aktivt agerande som ligger bakom gåvan. Inte att någon bara glömt den kvar. För jag tror verkligen på att goda gärningar skickas vidare!

Det har också kommit till min kännedom att det finns en film med namnet Skicka vidare. Budskapet i filmen har skapat en växande rörelse som jag väldigt innerligt vill vara del av! Kul att tanken hos mig blev så stark innan jag visste något om filmen och rörelsen.
Förhoppningsvis är vi allt fler som vill lämna egoismens tidevarv bakom oss, och istället, med våra handlingar och tankar, skapa det vi vill möta. För det är ju precis så allt byggs. Om vi fortsätter att roffa åt oss förstör vi våra livsförutsättningar, samtidigt som våra dagar blir fyllda av avund och misstro. Nog är livet betydligt behagligare om man ger och möts av kärlek och omtanke.

Så med detta pulserande i mina omlopp inleder jag det nya året. I morgon återvänder jag till mitt fantastiska arbete och startar upp stegen mot de mål jag själv satt. Jag är övertygad om att min väg kommer att kantas av underbara människor som också vill väl.
Någonstans läste jag för många år sedan orden "om du tror att du ska få en dålig dag kommer du förmodligen att få rätt. Om du tror att din dag ska bli bra kommer du förmodligen också att få rätt". Och så är det ju.
Crosby, Stills Nash & Young sjöng; You expect from me to love you when you hate yourself my friend. Och mycket ligger det nog i det. Om vi kan vara lite mer tillåtande och kärleksfulla mot oss själva, blir vi nog automatiskt det mot andra också.

Så låt oss tillsammans skapa ett underbart nytt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar