tisdag 16 april 2013

Våga lägga dig i

Humla
Jag har precis skrivit ett mail till finansminister Anders Borg. Jag vill veta varför han hela tiden ser ekonomins utveckling i förhållande till arbetsmarknadens tendenser. Jag skrev att jag antog att inte heller han ser evig tillväxt som möjlig. Och att det är, i princip, omöjligt med ökande sysselsättning i en teknikbaserad värld som rationaliserar som resultat av just teknikutvecklingen.
Det jag vill veta är varför man inte hör resonemang om att beskatta produktion och konsumtion istället för arbete.

Jag ser fram emot svaret, som jag räknar med ska komma. 
Alldeles för få använder sin möjlighet att ställa frågor direkt till de som styr. Kanske är det för att vi tryckts genom en skola som sätter (satt) rättstavning högre än lusten att uttrycka sig.

Själv bryr jag mig väldigt lite om meningsbyggnad, grammatik och stavning. Men däremot kastar jag mig med stor lust in i projektsökande, debattartiklar och skrivelser. För mig är det lika bakvänt att först se formen (språkuppbyggnaden) och sedan försöka trycka in innehållet(det jag vill säga), som att lägga massor av tid på att välja tallrik, men sedan bara lägga upp ur en konservburk.

Men det är alltså min teori. Jag känner ett antal språkpoliser, med lång bakgrund inom akademierna. Tack och lov har även de insett att ett bra sätt att hämma folk är att stirra sig blind på fel saker.
Om människor i stället börjar ösa ur sig orden, skriva till alla de vill säga nåt åt, tycka till i tidningarna etc., så kommer naturligtvis även "tallriken" att förbättras småningom.
Så kör hårt! Va inte så rädd för att det inte blir perfekt! Vi behöver alla nyansera vad som tycks genom att framföra våra olika åsikter som virvlar omkring i vardag och fest. Livet ska vara utmanande och härligt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar