onsdag 8 maj 2013

Just nu....

....sitter jag och strukturerar upp hur mitt arbete lämpligast ger mest resultat på minst möjliga rörelse. Det är så många intressanta projekt i uppseglande, att det gäller att använda energin klokt.
Jag känner mig lite som räven på vintern. Han går rakt fram och kliver med bakbenen i framtassarnas spår. På så sätt bränner han minst energi i framfarten.Han kommer längre på den kraft han har, än om han skulle springa hur som helst.
Det är nog ytterst lämpligt att röra sig på det sättet. Allt vi gör leder antingen framåt eller bakåt. Och att göra saker omständligare, eller mer omfattande än vad de behöver vara, är givetvis ingen framgångsväg! Det måste finnas rena kanaler i huvudet, så att idéerna kan växa samtidigt som genomförandet av det redan etablerade pågår.

Jag kan ju säga att jag är oerhört tacksam över de kompetenta administratörerna vi har på jobbet. Utan dem skulle mina rörelser kringskäras, och betydligt mindre bli öppnat och igångsatt. Mitt uppdrag är att skapa kontaktnät, komma med i nya sammanhang, skapa nya sammanhang att bjuda in andra att till, och att agera snabbt men med konsekvent riktning. Om jag då skulle behöva sitta och registrera alla formalia blev tills sist ingen tid över till att skapa det som i slutänden ger formalian.

Ibland blir jag frustrerad över att beslut tar så lång tid. Och så är det till stora delar i ideella sektorn. Men all denna väntan kan leda till missade möjligheter, eller fördröjningar som gör att det som skulle kunna bli storartad framgång bara blir ett urvattnat försök.
Visst är det så att demokratiska organisationer behöver tid. Men jag tror att förnyelsen kan ligga i att hitta nya föreningstekniska modeller som skapar ett snabbare, men minst lika genomtänkt framåtflöde.

Igår öppnade jag första dörren till ett demokratiseringsprojekt vi kommer att driva med stor övertygelse. Kurser i folkinitiativ, medborgarförslag, att starta nya partier, att skriva debattartiklar, retorik m.m.är några delar. Cirklar i nya mötesformer är andra. På måndag tar jag kontakterna för att skapa den första utbildningshelgen.
Idag ska jag på spelkonventet Nordsken. Där presenterar vi ett projekt vi gör tillsammans med Luleå Tekniska Universitet. Vår syfte är att få unga intresserade av teknik. De kommer att få bygga funktionella legorobotar. Först genomförs sommarkurser, och sedan cirklar. Liknande har gjorts på andra orter, och intresset har varit gigantiskt! Dessutom har det visat sig att det här är ett sätt att få tjejer intresserade av teknik. Utvärderingar visar att de har många gånger presterat bättre än killarna, då teknikuppgifterna är mer konkreta. På så sätt kan vi få fler tjejer att söka teknikutbildningar. Och det är klart att jag hoppas att allt detta ska bidra till att Skellefteå blir en stad som satsar på teknik som för den hållbara utvecklingen framåt.

Så med det önskar jag dig en skön helg, och en möjlighet att rena huvudet så att du orkar arbeta med rätt saker sen!
Må väl!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar