torsdag 30 maj 2013

Vägen till framgång

Vad är det som händer egentligen, när en person bestämmer sig för att genomföra sina drömma - och lyckas? Alla har vi ju, och har haft drömmar, eller hur?
Kan skillnaden ligga i hur intensivt man håller fast vid sina bilder? Att de flesta av oss blåser runt som ett rö i vinden, och ändrar målen i överensstämmelse med rådande läge.

Om man konsulterar idrottspsykologin är anledningen att vi bearbetar alla intryck, oavsett input, som bilder. Om vi kan se en positiv bild av situationen, går det betydligt lättare för oss att nå resultatet.
Men även negativa målbilder är funktionella. Om jag ser framför mig att jag ska misslyckas, fungerar även det som en sort negativ målbildsträning.

Så oavsett om det gäller person, familj eller organisation är det oerhört viktigt att positiva målbilder styr. Här hjälper det liksom inte om en person anser att bilderna är positiva, så länge som sanningen består av något annat. Att gemensamt, t.ex. på arbetsplatsen, låta målbilder skulpteras fram, så att de delas av alla, är nog mer än värt den tid det tar.

Jag brukar jobba med en övning som kallas bron. Grupper får i uppgift att bygga en bro av några enkla material. De ska kunna köra en leksaksbil under och över bron, och dessutom ingår det att bygga så billigt som möjligt.
I övningen ingår att jag har utsett betraktare i varje grupp. Så när det gått en stund går jag in och pratar med betraktaren. Den får ange om någon i gruppen äger en målbild de försöker överföra på de andra. Och vi hittar alltid den personen! Jag plockar då ut just denne ur gruppen och den får ta platsen i en annan grupp där jag plockar bort samma funktion.
Och övningen slutar alltid på samma sätt. Det är svårt att få igång bygget igen i grupperna för den som hade bilden av vad som skulle hända försvann ju!

Eftersom vår vardag i mångt och mycket bygger på att vi arbetar precis som i övningen, så är det knappast konstigt att det ibland kan vara svårt att nå målen. Hur ska jag veta vilken väg jag ska välja om jag inte vet vart jag ska??

Studiefrämjandet Skellefteåavdelningen utbildar gärna i denna och liknande frågor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar