söndag 2 juni 2013

Med naturens hjälp

Ibland ska man ha flyt! Förra veckan satte jag frön i grönsakslandet. Under veckan har jag vattnat försiktigt för att inte skölja bort jorden. Nu har det satt sig lite, och då kommer regnet. Fortsätter det så här kommer detta att bli den bästa odlingssommaren på mycket länge!

Min kiwiplanta, eller rättare sagt plantor då man behöver hona och hane för pollineringen, har nu för första gången blommor. Plantorna har blivit ordentligt stora, men har hittills bara bjudit på vackra blad. I sommar får vi kanske smaka på frukterna.

I helgen har jag haft fullt upp med barnbarn, övrig släkt och vänner. Ytterdörren har stått på vid gavel, och barn och vuxna rört sig mellan trädgård och soffa. Myggfriheten har gjort det enkelt att leva lika bra ute som inne. Det är ju som att trädgården utvidgar huset när det är så fint väder.

En liten stund hann jag i alla fall pyssla ute. Jag hittade ett vackert, rostigt, gammalt broräcke bakom ladugården. Det kommer att få en framträdande plats i det gröna. Så också ett, lika rostigt, balkongräcke jag hittat i sonens skrothög. Tänker nog låta det omgärda ett badkar i någon hörna på tomten.

Nu går det också bra att samla örter. En lång säsong väntar med allehanda godsaker hängande på tork överallt. Kan inte heller låta bli att plocka ett gäng små buketter av kattfot som växer på flera ställen på gräsmattan. Kan vara bra att hitta i vinter om jag blir sugen på att göra en vacker krans eller så.

Delar av vår tomt är av skogskaraktär. Där har ett blåbärsris av sällan skådad frodighet lockat med sin grönska. Jag har varit lite orolig över att det varma, torra vädret skulle hindra blommornas utveckling. Men efter helgens skurar är även detta avhjälpt.

I morse stod jag och funderade en stund vid en rabatt där perennerna håller på att växa till sig. Tyvärr har jag inte hunnit med att ta undan ogräset där. Annars brukar jag alltid försöka göra en ordentlig rensning på våren.  Därefter får det i princip växa som det vill. Jovisst drar jag upp någon maskros eller tistel emellanåt, men särskilt störd över ogräset är jag inte.
Undrar just vem som kom på att vi ska ha bar jord mellan växterna i rabatten? Så konstigt! Naturen skulle aldrig lämna en enda jordfläck utan vegetation, så länge den inte är förgiftad.
Många säger att ogräset tar fukt och näring från de växter man vill ha. Och det är klart att jag måste dra bort smörblomman som kommer mitt i jordgubbsplantan.
Men i övrigt tror jag att det är tvärtom. Att ogräsen hjälper till att bevara fukten, och att dra upp näring. Blir det för högt och ostyring kan man ju alltid klippa ner det lite. Men naken jord, nej tack!
Dessutom tror jag att många fler skulle tycka att det var roligt att odla, om det inte var för att man försöker jobba mot naturen.

Nu har åskan precis dragit vidare för nu, och en skön, varm morgonluft sprider sig runt måndagen.
Ha en vacker dag alla sommarälskare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar