torsdag 20 juni 2013

Midsommarblues

Sitter här i min kammare och filosoferar över livets förunderliga magi. Morgonen är fylld med välbehagliga ljud från fåglarnas stämsång och löven försiktiga visa. Och en lätt, trolsk dimma har släpps ifrån tjärnen och vandrat över lägdorna. Solen lyfter snart det sista och förvandlar dagen till värme och intimitet.

Från ugnen hörs små knäppande ljud när temperaturen regleras. Däri finns en sockerkaka som ska bli en lastbilstårta till barnbarnen födda i midsommartid.

Inom mig känner jag ett stort, nästan överväldigande lugn. Så är det alltid när jag kommit till vägs ände av olika skeden, och när insikten väl anlänt. När bilden klarnat av vad som är möjligt, och vad som är slöseri med tid och liv, då lättar den inre stressen och det allra naturligaste i livet tar över. Skönt!!

Tänk att dessa små frön som jag satte för några veckor sedan, nu redan är fina, välsmakande gurkor! Allt fanns där, klart att samskapa med. Det enda jag behövde göra var att välja väg och jord. För om jag inte satt dessa, fortfarande mycket ynkliga prickar, hade jag inte heller fått skörda förstås. 
I mitt nästan meditativa lugn jämför jag nu detta med allt annat jag gör i livet. Vilka frön har jag satt, och vilka vill jag sätta? Har jag försökt få några att gro på asfalt eller jord förstörd av gifter? Och om så är fallet, inser jag sanningen om mitt dåliga val, eller skyller jag på fröna?

Nya livsplantor kan drivas upp året runt. Men som trädgårdsmästare måste jag vårda dem ömt. Om jag sätter ut dem för tidigt kommer de att frysa ihjäl. Jag måste titta till, vattna, göda och vårda.
Och om jag ber någon annan sköta om dem åt mig, då måste jag välja någon jag vet har ömma händer. Det räcker inte med att de påstår sig ha det. Det är mycket enkelt egentligen. Inga ord kan ändra på vad som krävs för att fylla växthus och land med starkt växande härligheter. Bara rätta val, omsorg och handling.

Så i denna ljuva sommartid stänger jag nu denna text och går med vattenkannan till växthuset. Mina plantor behöver mig!
Ha en ljuvlig helg!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar