tisdag 30 juli 2013

Omställningstankar

När jag öppnar ytterdörren känner jag ett varmt regn hänga i luften. Efter dagar av sol och värme sänder jag en välkomnande tanke till naturens perfekta ordning. Nu kan mina nyplanterade fruktträd, grönsakslandet, och de vackra rosorna, som sprider en underbar doft, få en långsam och välbehövlig vätskepaus.

Jag går ner till växthuset där takluckorna redan öppnats. Jag hjälper till att vädra ut fukten genom att låta dörrarna stå öppna. Tittar igenom plantorna. Tomaterna får allt fler röda frukter för var dag. Och gurkorna, som vällt fram i nästan två månader, fortsätter att sätta frukt. Jag plockar bort några vissna blad och klipper ner några stora, mogna godsaker.
Mina inläggningsgurkor ger också riklig skörd. Jag tar med dagens omgång in, sköljer och skrapar bort taggarna, picklar med en trästicka och lägger dem i burken. Där finns redan en ättikslag och en stor bukett färska kryddor jag plockat.

Så över till mina små jordgubbsland. Förutom det vi ätit har jag fyllt en fack i frysen med vackra, väldoftande gubbar. Vet ju hur jag älskar doften av nykokt sylt där kastrullen står på vedspisen i den isande vintern.
Vildhallonsrisen har också varit generösa denna sommar. Tänk en flaska klarröd hallonsaft i december!

Regnet har inte kommit igång ännu. Jag tar på stövlar och går, tillsammans med min schäfer Sally, ut på svampjakt. Högst på min önskelista står Karl-Johan, och jag har redan hittat en hel del.
Skogen doftar ljuvligt i den fuktiga morgonen. Vitmossan som svällt av fukten ser saftig och inbjudande ut.
Inne i den gamla skogen hörs bara ljudet av en och annan fågel. Jag ser spår av älgars fötter och ekorrars måltid. Och där står den och lockar, den chokladbruna, frestande kallen. Och lite längre bort en till! Jag söker av området och får med mig några hem.

Nu dags att kolla blåbären. Där jag böjer mig bland riset kommer jag plötsligt att tänka på farmor. Hon som alltid var så noga med att varje bärbuske skulle plockas ren innan man fick ta nästa. Tänk vad bär människor plockade förr! Och inte var det för att sälja dem till någon som skulle omvandla dem till sylt genom att spä ut och tillsätta olika konstigheter. Jag känner farmors tankar om att "inte behöver man köpa det man kan få gratis!" Och om någon skulle sagt att det är ju så mycket lättare att köpa skulle farmor ha sagt; "är det lättare att stiga upp på morgonen och jobba och få pengar till både resan till jobbet och bären än att bara gå ut och hämta dem?"
Du ska veta hur det är idag farmor. Hyllorna på affären är fyllda med olika märken av sylt, och de flesta består till största del av annat än bär. Men dom säljer faktiskt också "äkta sylt utan tillsatser". Och det är det väldigt många som vill ha idag. Men har börjat tänka på vad man stoppar i sig!

Så rör sig mina funderingar mot vad som skulle krävas för att vara helt självförsörjande på mat. Reflekterar över att alla vilda djur faktiskt klarar sig på det naturen ger. Kommer, som vanligt, fram till att det som krävs är kunskap! Och eftersom jag gillar att lära mig saker, och dessutom jobbar åt ett studieförbund, så har jag alla förutsättningar att öka kunskaperna lite mer för varje år. Och det är precis vad jag gjort och kommer att fortsätta göra. Gärna tillsammans med dig!

Och nu är det en alldeles ny dag igen. Och denna sista dagen i juli 2013 öser regnet ner. En bra dag att ta hand om mina torkade örter. De ska rensas och malas till buljongpulver och kryddblandningar. Gör nog också en rejäl bröddeg. Och om någon timma kommer huset att dofta ljuvligt!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar