måndag 10 september 2012

Några tips så här i skördetider

Nog är det lite vemodigt att plocka ihop ute i trädgården. Samtidigt som det är roligt att ta hand om det man vårdat.
I helgen rev jag ner alla tomat-, gurk-, chili- och paprikaplantor ur växthuset. Och korgarna fylldes av grönsaker i olika mognadsstadier. Jag sände en tacksam tanke till solen och regnvattnet som gjort det möjligt att skörda nyttig mat. För egentligen krävs ju ganska lite!
När bänkarna var tömda tog jag skottkärran bort till varmkomposten. Där omvandlas våra matrester till bra gödning och jord, och jag blir alltid lika glad över resultatet.
Jag tog bort jordfiltren och lyfte på lådorna. Komposten var i perfekt skick!
Mängder av maskar höll till i klumpar av det som varit själkar och blast, kärnor och skal.

Kärran fylldes med den jorddoftande härligheten, och sen ner till växthuset igen. Där laddades bänkarna med ny näring av gammal mat. Så får det nu stå till våren. Då kommer en omgång till att fyllas på. Och så har vi slutit cykeln!

Skördandet gick sen över till kryddorna. Salt, persilja, fransk dragon, chili och lökblast mixades. Därefter ströddes allt ut i en ugnsform för torkning på 30 grader. Efter några timmar mixade jag igen och fick en suverän örtkrydda. Jag testade den både i grytan och som salladsdressing och jag är mer än nöjd!
Gjorde sedan likadant med socker och mynta. Nu står det ljusgröna resultatet i en glasburk på hyllan. Kanske kommer det att blandas med blåbär och jordgubbar i vinter.

Många marinader och inläggningar har det också blivit. Inlagd svamp, gurka och paprika står i gemensam burkparad med marinerade och picklade rotsaker. Även syrningarna är klara. Skönt med bra mat i vinter. Jag vill verkligen inte köpa sådant som fraktats runt halva jordklotet och mognat i mörka lastrum!

Om du inte har egen trädgård kan du ju köpa ekologiska grönsaker nu. Om du exempelvis syrar dem kommer de att innehålla ännu mer vitaminer och andra nyttigheter, än vad de gjorde som råa.
Ett gigantiskt steg i att påverka din hälsa är givetvis att se över vad du äter och dricker. Det är ju bara tre saker vi behöver för att leva, och det är mat, vatten och luft. Så givetvis är det otroligt viktigt vad det håller för kvalitet.

Och så till sist en annan aspekt av att fixa bra mat. Genom att vi lagar all mat hemma, tar hand om råvaror när de är som bäst o.s.v. har vi räknat ut att vi (2 personer) sparar 35.000:-/år. Och då är det lågt räknat. Häftigt va?!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar