fredag 9 november 2012

I mitten av världen

Så var det fredag och här sitter jag mitt i världen! Min referensram är kompassen ;-)!
Idag är det underbart väder, med lite pudrad snöströ som glittrar i det låga solen.

I rummen här bredvid löser mina arbetskamrater allehanda uppgifter som underlättar för människor att bedriva sina hjärtans frågor.
Nyss träffade jag en av arrangörerna som ska vara med på en rollspelshelg. En musiker kom in och resonerade förändringar i bandet och i lokalerna. Telefonsamtal med kommunledning och mailsnack med bl.a. kommunens miljökontor är också avklarade.

Det är som att kontoret har ett sorts lägrat lugn på fredagar. Detta trots att det ofta händer mycket bra saker. Många besök, samtal och administrativa göranden.

I helgen kommer jag att vila ute. Bara röra mig på jorden yta i solens glans och under stjärnor och planeter.
I veckan har norrskenet spelat över himlen två kvällar. Solens energiurladdningar träffar jorden magnetfält, och skådespel uppstår. Konstigt egentligen att det är vårt klots inre, flytande kärna som skapar det yttre fält som räddar oss från den obönhörliga kraften som strömmar emot oss.

Just nu spekulerar vetenskapshennen om huruvida ovanligt starka solstormar kommer att uppträda i vinter. Det skulle kunna innebära en hel del störningar och svårigheter. Och samtidigt som vi kanske får rida ut en period av strömavbrott e.t.c., kommer vi att kunna betrakta en himmel med kvällsföreställningar utöver det vanliga.

Kolla uppåt i helgen! Vem vet vad du får se!!

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar