onsdag 2 maj 2012

Lycklig!

Vilken enastående valborgshelg jag haft! Känner mig stärkt både kroppsligt och energimässigt! Förkylningar och annat skräp har lämnat kroppen, och kraften som kommit tillbaka innebär också att jag känner mig euforisk.
Det är skönt när man får disponera några dagar hur man vill. Jag tog ledigt Valborgsmässoafton, vilket gav mig fyra dagar ledigt.
Ibland kan fyra väl använda dagar kännas längre än flera veckors semester.

Jag har stigit upp vid halv sex på morgnarna. Suttit och läst en stund i lugn och ro, och druckit te gjort på färska örter. När jag känt mig redo har jag städat någon timma. Jag gillar att vårstäda. Ut med vinterdammet! Köket är nästan klart nu. Skinande rent med klara fönster och atmosfär som berättar om såpa.

Dagarna har fortsatt med krattning och trädgårdsarbete. Under gråa drivor av skal från vinterns fågelfrön, kämpade grönt gräs med att komma fram. Perennerna fick en liten skönhetskur när de skräpiga stammarna från i höstas togs bort.
Och naturligtvis kunde jag inte låta bli att peta ner några små frön. Ett par solrosor här och någon sommaraster där.

I går afton avslutade jag med att borra ett litet hål i en björk för tappning av sav. Kom på att saftmajan är perfekt att använda, om man vill slippa skräp och regnvatten i byttan. Så i hålet stack jag slangen från saftmajan, och satte på locket på kastrullen. I morse kunde jag tömma över ca 4 liter perfekt, väldoftande vätska.
Nu fick den stå kvar över dagen och samla lite mer.

Så min övergripande kommentar blir att det som skänker mest kraft är inte alla gånger arbetsfritt. Men det innehåller ofta en stor dos självbestämmande och en fri disponering av tiden. Kanske är det hemligheten bakom lyckliga arbetsplatser med effektiva medarbetare. Men, hemma som på jobbet förutsätter det en egen inre motivation, och en hög arbetsmoral. Annars skulle det bara bli tv-soffan hemma och undanflykter på jobbet.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar