fredag 24 augusti 2012

Höstrus! (Just det, inte rusk!)

Oj då, är det redan höst! Va, hur gick det till? Nyss satt jag ju ute och tittade på den ljusa sommarnatten. Nu tänder jag lampor och ljus.
Egentligen är det två saker som avgör när höstkänslan anländer till mig. Det första är när jag måste ha sockar i skorna. I det längsta håller jag ut i mina bara fötter och flipp floppar. Jag liksom kniper kvar lite sommarkänsla mellan de fria tårna!

Det andra är när jag inte längre får tvätten torr utomhus. Och dit är det förhoppningsvis ett tag kvar.

Men jag kan också känna att hösten är den tid då jag blir riktigt girig. Jag måste plocka mer blåbär, mer vinbär, mer svamp. Och från de norrländska bondesamhällets DNA har jag ärvt tanken att "vem vet hur det blir nästa år"!
Den tanken är naturligtvis sund i tider som dessa. I en värld på väg att omstöpas kan ju vad som helst hända.

Att leva i nuet har blivit modernt utan att man riktigt reflekterar över vad det betyder. Är det att strunta i om pengarna behövs längre fram för att just nu ser detta fantastiskt ut! Eller att inte bry sig om att fel kost ger problem längre fram.
Någon har bestämt att det är bra för människan att leva i nuet, och så köper många det ogranskat. Som med så mycket annat.

Själv så andas jag och njuter i nuet, samtidigt som jag bäddar för framtiden. Jag älskar känslan på våren när vinterveden är klar. Vetskapen om att när andra tider kommer har vi det varmt och skönt inne. Samma när bären är plockade. Jag vet att solen och maten gett mig bra vitamintillskott under sommaren, men till vintern bidrar mitt förråd av torkad rosenrot och andra örter, bär, saft och sylt till välbefinnande och njutning.

Så nu fortsätter jag att leva i nuet genom att njuta av denna fredag, samtidigt som jag ser fram emot en härlig helg!
Trevlig helg till dig med!!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar