måndag 6 augusti 2012

Blåbär och ljus

Klockan är alldeles strax 06.00 men jag har redan varit vaken i en dryg timme. Himlen skiftar i rosa nyanser, och grannens hästar har nyss kommit ut på bete.
I kaklet ovanför spisen avspeglas solstrimmor från ett ljus som varit uppe betydligt längre än jag.

Jag tittar på mina händer. Kring naglarna finns mörka kanter som visar att skogen nu bjuder på blåbär. Fullmogna, söta, härliga vitaminbomber.
Mina små jordgubbsland har gett förvånansvärt stor skörd redan. Så nu fylls frysen på!
Som ni kanske redan anat så har jag semester!

Förutom att använda dagarna till att plocka bär och njuta i trädgården, så ger semestern något ännu viktigare. Då tänker jag på alla sköna bilden att ta fram i vintermörkret. Känslan av att blicka ut över snödrivorna och framkalla i mitt inre hur det var när vi satt där på filten och fikade i sommarsolen. Eller hur jag låg på nämnda filt med min bok, lät så boken falla och bara lyssnade på ljuden. Bin och humlor som surrade, svalorna som tjattrade och hästarna som frustade. Allt i en fond av doftande kaprifol.

Nu vet jag att många haft otur med semestervädret. Jag vill bara uppmana er att ta tillvara det som fortfarande finns kvar. Alla sköna kvällar och fina helger. För nog finns det tid än att hämta energi och sköna minnen!
Ha en bra fortsättning på sommaren alla! För augusti är ju en sommarmånad!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar