lördag 25 augusti 2012

Inga kommentarer!

Det verkar som om ingen läser min blogg, eftersom det sällan kommer några kommentarer. Och det är klart att antalet läsare inte är översvallande. Men klart godkänt.
Sen jag började skriva har inläggen lästs 1170 gånger. Denna månad har 118 träffar, och igår kollade 20 personer in.
Min privata blogg hade ungefär samma statistik i början. Nu skriver jag nästan aldrig där, men har ändå mellan 1500 och 2000 besök i månaden.

Inga kommentarer borde kanske också Breiviks advokat sagt igår. Jag blev så skakad av hans ord, att det satt i hela dagen och kvällen. Och nu måste jag alltså ut med det här!

Jag lyssnade på en intervju som SR gjort utanför rättssalen. Det här var innan domen avkunnats. Journalisten ville veta om advokaten trodde att Breivik kommer att få sitta i fängelse resten av livet.
Advokaten svarade att det ju inte finns livstidsstraff i Norge, och att han kan bli benådad av olika skäl. Men så la han till det där som fick mig att rysa. Han sa; min klient har ju många anhängare runt om i Europa. Vi kan ju också se att den rörelse han erkänner sig till växer. De finns ju nu med i beslutande positioner i många länder. Så om den rörelsen skulle ta över kommer han givetvis att frisläppas!!

Jag kan knappt andas ens nu när jag skriver det! Och jag vet knappt vad jag ska säga! Hur har det kunnat gå så här? Att tanken om att en ny stor våg av hat (efter Hitler) skulle kunna vara möjlig i en värld som har klara bilder av förra gången.

Samtidigt vet vi att vi har en demokratikris som beror på en folkrörelsekris. Jag ni vet, allt fler väljer att stå utanför sammanhangen där man lär sig demokratins spelregler. Med den kunskapen, som tidigare byggde landet, kan man sedan göra sig hörd i alla sammanhang man själv vill påverka.
Som landets näst största studieförbund, måste vi på allvar ta tag i demokratifrågorna! I alla sammanhang och med argument för helheten. Vi kan göra hela skillnaden mellan att tillstånd bara råkar bli, eller att vi medskapar vårt samhälle.

Så om nu 20 personer råkar se det här inlägget idag skulle jag vilja be just er om en tjänst. Prata med några personer runt dig om vikten av att vi lägger oss i.

Tack på förhand och trevlig helg!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar