tisdag 12 juni 2012

Att påverka sin hälsa och sin ekonomi

Allt som man gör, eller inte gör, bidrar givetvis till hur den personliga ekonomin blir. Under Framtidsveckan talade Torbjörn Lahti om hur man i skapande av en ekokommun börjar med att titta på den informella ekonomin. Vad gör var och en för att inte behöva köpa allt? Jagar, plockar bär, fiskar, plockar svamp??
För att kunna stötta sin egen ekonomi krävs givetvis kunskaper och engagemang.

Under alla tider har människan exempelvis samlat örter. Allt finns i skogen! Smärtstillande, antiseptiskt, hostdämpande, kramplösande, stärkande och allt annat du kan tänka dig.
Många av de mediciner som används idag kommer från naturen, men med tillägg från laboratorium. Så bygger exempelvis åksjukemedel ofta på ingefära.

Givetvis har läkemedlesindustrin lyft fram förträffligheten av att alltid använda sig av deras mediciner. Det är ju så de tjänar pengar och bygger börsbolag. Vi får aldrig glömma att läkemedelsindustrins syfte är verkligen inte friska människor! Under åren har vi fått allt fler medikament och behandlingsmetoder. Men allt sedan vi uppnått en bra levnadsstandard, då fattigsjukdomarna försvunnit, har vi faktiskt blivit allt sjukare i takt med den medicinska utvecklingen!

Allt vi gör påverkar världen. Så och tillverkning och användande av läkemedel. Tillverkningen kräver stora resurser av energi, vatten m.m. och släpper givetvis ut föroreningar.

Förr i tiden fanns en oerhörd kunskap om naturens tillgångar och läkande. Jag minns när jag som barn fick ett rejält och mycket fult skärsår över hela armen. Det behandlades med kåda och en ren linneduk virades runt. Efter några dagar var såret läkt, och idag är ärret så totalt borta att jag inte ens kan avgöra om det satt på höger eller vänster arm.

Jag plockar örter, bär, svamp, blad och knoppar. En del torkar jag och annat fryses, syras, marineras och sparas i burkar. När det behövs kan jag ta fram och göra brygder och mat under resten av året. Vi sparar givetvis en hel del pengar på detta, men mest sparar vi nog i långa loppet hälsan.
Jag har ätit penicillin en gång i mitt liv, och tar sällan andra konstgjorda medel. I fjol fick jag sorkpest och missade därför en del av säsongen. Det har märkts i vinter! Men nu är det full fart för att fylla skafferiet.

På Studiefrämjandet gör vi gärna cirklar kring det jag beskrivit. Vi kommer att lägga ut en cirkelledarutbildning där vi går igenom grunderna, och där du sedan kan utvecklas genom att fortsätta tillsammans med människor i din egen cirkel. För mycket av det jag beskrivit handlar om att prova, uppleva och utvärdera. Fungerar verkligen älggrästé istället för huvudvärkstabletten? Och hur kan jag använda torkade blåbär hela vintern? Ja det är bara några av frågorna du kan besvara själv som ett led i cirkeln.

Så om du är intresserad går du in på vår hemsida och gör en intresseanmälan. Så snart vi har en liten grupp kontaktar vi dig för att sätta igång. Och nu är den bästa tiden att starta!!
Måste bara tillägga att det kan dröja någon timma innan erbjudandet finns ute på vår hemsida. Men håll ut, eller maila mig!
ann.berg@studieframjandet.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar