måndag 11 juni 2012

Vem äger svamparna?

Mitt barnbarn Oskar, snart 4 år, och jag satt och tittade i en svampbok för en tid sedan. För att kolla hur han tänker ställde jag fråga; "vem rår om svamparna och bären i skogen?". Ögonen flackade när han tänkte. Jag gav honom den tid han behövde för att hitta svaret, och med ens kom det: "mossan!"
Inte alls tokigt svar tyckte jag. Egentligen fanns inte mycket att kommentera förutom lite om allemansrätten.

I morse hörde jag på vetenskapsradion, för första gången, begreppet ekosystemtjänster. Några forskare i Lund arbetar med att sätta pris på allt vårt ekosystems producerande. Vad kan biens eller maskarnas arbete värderas till? Just den frågan försöker de besvara och föra in i ett exceldokument.
Syftet med detta arbete är att allt på jordklotet ska värderas så att marknaden kan komma in!!!! Så nu finns det för lite naturresurser att girigt suga ut, och gränserna för vad systemen tål håller på att vara totalt överbelastade. Så nu är det dags att ta nästa steg för dem som aldrig kan få nog av pengar.
Mitt förslag är att man istället omedelbart sätter in behandling på dem som är girighetsberoende. De skadar våra gemensamma livsförutsättningar mer än alla alkoholister, knarkare, spelmissbrukare och våldsbrottslingar tillsammans!
Vi måste ta över vårdandet av vår jord från dem som har denna allvarliga sjukdom.

Så fundera lite på hur långt du är beredd att låta dem gå. Nya lösningar kan vi hitta tillsammans genom att i studiecirkel samtala och lära. Hjälp till att stoppa vansinnet nu!!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar