torsdag 7 juni 2012

Händerna i jorden

Efter en regntyngd vecka vaknade jag av solen! Drog från rullgardinen från det större fönstret. Åååå så vackert det är ute! Skrattade högt i min ensamhet.
Gick ner till mitt växthus. Där fick igår mina plantor komma i jorden. Gurkor, tomater, chili och paprika. De har varit rätt lidande en tid. Satte fröerna alldeles för tidigt, och dessutom kom växthuset på plats först förra helgen.

Nåväl, i morse var det en härlig känsla att tassa ner dit i morgonluften, dra från skjutdörrarna och mötas av doften av jord och värme. Äntligen!!
Mitt citronträd har också fått flytta ut dit. Det sprider en exotiskt doft från alla vackra blommor. Och några små frukter solar sig redan.

På vägen till arbetet passerade jag ängar upplysta av solblommor (maskrosor). Doften av nyklippt gräs steg upp från fuktiga, mustigt gröna gräsmattor. I människorna ansikte finns nu glädje och lugn. Någon stannar upp för att titta på några skator som byggt bo. Några andra tar sig tid att pratar med bekanta.
Underbart att vi nordbord så radikalt ändrar karaktär på sommaren. Vi blir livfulla, vänligare och vackrare. Som att solen väcker våra äkta rötter samtidigt som växternas.

Människan mår bra i samklang med naturen. Så låt oss vårda den!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar