söndag 22 juli 2012

Mygg, blåbär och tv-kvällar!

Om jag vore meterolog skulle den här sommaren förmodligen vara otroligt intressant. Ingen stabilitet, och nya oförutsägbara nederbördsområden. Jag vet att den som arbetar med väder tycker det är tråkigt med somrar då högtrycken köar. Det händer liksom ingenting.
Men att vi efter en vår och sommar med få soltimmar, mycket regn och låga temperaturer nu bjuds nattfrost på vissa ställen, känns verkligen sådär!
Mina odlingar går verkligen inte bra i år. Potatisen växer och jordgubbarna är snart mogna, men det är också det enda. Ja jordärtsskockorna kommer förstås.

När jag skulle plantera mina frön hade kyla och regn gjort att jorden inte rett sig riktigt. Egentligen var det alldeles för kallt och blött för att så, men jag var tvungen chansa. Annars hade det inte funnits en chans att få upp någonting.
Nu ser grönsakslandet bedrövligt ut. Fullt av jordkockor där ogräset knappt växer heller. Kanske ruttnade fröna av all väta, inte vet jag. Men någon skörd att tala om blir det inte.

I våras var också blåbärsriset översållat av blommor. Humlorna flockades där, och hela marken vibrerade av ett dovt surrande. Men trots detta blir det väldigt lite bär. Det finns lite kart, men frågan är om de hinner mogna. Bakom huset finns det lite att plocka. Antagligen har där varit lä, vilket ökat temperaturen en hel del.
Att gå i skogen nu är ett äventyr passande fakirer! Jag tror aldrig att jag upplevt så mycket mygg nån gång i mitt liv! Och de har ju haft de bästa tänkbara förutsättningarna.
Jag ser också att fåglarna verkar få fram stora kullar i år. En positiv effekt av ett myggår.

I mitt växthus kommer det faktiskt en del. Jag har kunnat plocka gurka, paprika och chili. Däremot har jag bara fått några stackars tomater. Men fina klasar är på gång, så vi får hoppas de inte hinner frysa bort.

Igår var jag i alla fall ute en stund innan regnet. Ett fat med blåbär och en del läkeörter kom med hem. Det kändes bra att gå omkring och samla.
Jag fick också en del inspiration rörande omflyttningar i trädgården. Vissa växter är alldeles för utsatta där de står nu. Bättre flyttas än att blåsa sönder!

Så jag fortsätter att hoppas på fint väder med sol och varma kvällar. Nog kan det vara ganska mysigt att krypa upp i soffan på kvällen och titta på Morden i Midsomer. Men inte är det så jag vill tillbringa den ljusa årstiden. Nu behöver jag fylla på D-vitaminerna ordentligt, och få med mig blommande intrycka att fantisera om när vintern sedan anländer.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar