måndag 16 juli 2012

Semestertider

Vaknade av att väckarklockan tändes 05.20. Efter att jag fått morgnarna förstörda av  ilsket ringande, önskade jag mig, och fick, en gryningslampa. Så nu vaknar jag, sedan några år tillbaka, till soluppgång varje morgon.

Jag låg kvar och lyssnade lite. En humla brummade tungt, och slog med en liten bump i myggfönstret. Fåglarna var naturligtvis redan i full gång. Trastarna som undervisar sina ungarna i att hitta mask, och svalorna som tar med sina små på flygträning. Sommaren är innehållsrik!

Gick ner och slog i förbifarten på, den sedan kvällen förberedda, kaffebryggaren. Lite mat till vår schäfertik och sedan en stunds underbar ro på trappan.
Morgonpromenaden med nämnda hund gick upp mot skogen. Grusvägen låg varm, och de gröna ängarna doftade av dagg och morgonsol. Jag kunde också ana en svag doft av rök. Någonstans kanske det eldades för varmvatten.

Mina tankar tog mig till ljumma, tidiga midsommartimmar i Ådalen. När vi arla åkte upp till svärmors fäbodvall för att förbereda gökottor eller besök av turistbussar.
Att komma dit och tas emot av bäckens brusande, och doft från kokhus och bagarstuga. Det var något alldeles speciellt.
Vi bredde alltid gästernas smörgåsar i timmerstugan från 1700-talet. Hembakt halvtjockkaka, nykokt mese, gult handgjort smör, och ostar från egna getter och fjällkor. Och dofterna!!

Den här sommaren har hittills varit sparsam med härliga mogonupplevelser. Regnet har en tendens att dämpa andra intryck, i alla fall hos mig. Det som en regntung morgon allra mest bjuder på, är dramatiska, nästan obeskrivliga färger. De mörka molnen som skiftar i allt från blygrått till varmaste purpur.

På vägen till jobbet insåg jag att det inte är många med mig som åker in till stan kl 7 mitt i juli. Däremot sågs hundfolk, joggare, leende promenerare och en och annan bonde till.

På jobbet är det lugnt nu. Någon jobbcoachning idag, en del kontakter som måste tas, kulturrapporter och någon bokning. Passar alldelse utmärkt att ägna övrig tid till projektansökningar och undersökningar av vad som går att göra i höst.

Jag måste avsluta med att än en gång påpeka att folkbildningen är det bästa som finns! Och den är mitt jobb!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar