fredag 20 april 2012

Framåt!

Men vad tiden går fort! Säkert för att jag har roligt!! För det brukar ju vara så att det säkraste sättet att få tiden att gå sakta är att ha tråkigt. Det är inget för mig i alla fall!!

I veckan har jag varit runt och pratat omställning. Så viktigt och så intressant! Jag lär mig verkligen något i varje möte och varje samtal. När människor sätter sig ner för att lyssna, och sedan kliver in för att föra samtalet framåt, då skapas magi. Min övertygelse om att vi tillsammans kommer att bygga en fantastisk framtid, växer hela tiden. Och när jag stöter på hinder ser jag det som ett tillfälle att backa och lära.

Ett intressant fenomen jag mött genom åren är det att skjuta budbäraren. Alltså om någon i en grupp vågar uttala det alla redan vet, så får den utstå snålblåst. Inom gruppspykologin brukar man definiera en dysfunktionell grupp med bl.a. ovanstående exempel.
Om vi ska opinionsbilda om och få igång omställning, så måste vi också bidra med stöd i att bygga friska grupper (relationer, kommunikation, målsträvan etc.). Det känns som en klockren pedagogisk uppgift för oss i folkbildningen. Och tänk så många man mött genom åren, som både förändrats på arbetet och i privatlivet för att de mött oss folkbildare.

Och från och med idag är det dessutom klart att vi, här i Skellefteå, är jobbcoacher för arbetssökande på Arbetsförmedlingen. Vi har utarbetat en plan som vi är övertygade kommer att ge många, som väler oss, både rejäl kunskap om jobbsökande, och nytt jobb. Underbart att göra detta och veta att de pengar vi eventuellt tjänar, kan gå till folkbildning.

Ha nu en riktigt skön helg!  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar