måndag 2 april 2012

Earth Hour

I helgen deltog vi i Earth Hour. Eller rättare sagt Future Day! På dagen promenerade jag i skogen och njöt av det klara, sköna luften. Väl hemma ägnade jag en lång stund åt att lyssna och se fåglarna som återvänt efter vintern.
Blåmes, Gulsparv, Bofink och Koltrast är några av nykomlingarna. De kalasar nöjt på de gamla lagren av solrosfrö, som tinar fram eftersom.

Holkarna vi köpt genom Naturskyddsföreningen har redan lockat små bobyggare. Med näbbarna fyllda med gammalt gräs, och en del hundhår, styr de målmedvetet mot de, av linolja doftande husen.

Mina gurkplantor fick ny jord. Med en placering i ett svalare fönster ska de nog fortsätta sin uppväxt i kontrollerad takt. Jag drömmer redan om härliga, färska grönsaker och bär. Vad är väl godare än solvarma hallon eller en tomat som vuxit på friland tillsammans med blandade örter?

Middagen tillagades på vedspisen. Älgkött med Karl-Johan stuvning. Till det hemgjord pommes av ortens potatis friterad i renaste rapsoljan.

Så på kvällen släckte vi så alla lampor. Fast i ärlighetens namn hade vi knappt hunnit tända dem, då det är ljust så länge nu, innan de var dags att släcka. Men stearinljus både ute och inne, gav stjärnhimlen övertaget. En riktigt skön stund, om än bara symbolisk.
Egentligen tycker jag att det vore bättre med en bilfri eftermiddag, eller en dag med bara lokalproducerad mat. Men, det ena behöver inte utesluta det andra. Eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar