torsdag 1 mars 2012

Bilar å sånt!

Måste man vara perfekt som människa för att snacka omställning och klimat? Frågan är nog befogad, och ytterst viktig!
Min känsla är att många avstår från att sätta sin in i sakens tillstånd, just därför att de tror att man först måste vara renlevig miljömupp! "Inte kan väl jag snacka om hur klimatförändringarna ser ut, då jag kör bil till jobbet varje dag" o.s.v.

Jag menar att det är precis tvärt om. Att ta sig in i förståelsen för hur vi påverkar planeten, och vårt eget nuvarande och framtida liv, leder till att vi ändrar på delar i vår livsföring. Så låt dig inte luras av de som tycker att du ska hålla tyst om du inte komposterar, odlar din egen mat, åker kollektivt, är vegetarian och alltid köper begagnat (och givetvis så lite som möjligt).
Känn dig istället glad och stolt över alla kunskap du kan skaffa dig, och gör sedan dina val utifrån det. För det värsta som kan hända är att vi vägrar se sanningen om vart vi är på väg.

Nu till dagens egentliga ämne; bilar. Att jag vill prata om det beror på att jag hörde på Miljö &Vetenskap igår på P1. Ett för mig nytt begrepp lyftes fram, nämligen Peak Car (och Peak Travel). Här kan du själv lyssna och läsa om det.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=4989319

För något år sedan gick regeringen ut med att vi behövde förnya vår bilpark (vilket ord!). Våra bilar var för gamla, och för bränsletörstiga. Koldioxidutsläppen blev för höga. Och nog stämmer det säkert.
Problemet är bara att man glömde att berätta några små detaljer. Som att det går åt ca 45 fat olja för att tillverka en bil! Ett fat är ca 159 liter.
Dessutom går det åt några hundra kilo av olika andra ämnen från berggrunden som:
  • järn och legeringsmetaller till ram, kaross och hjulaxlar
  • koppar för att leda ström och värme
  • zink till däck, lacker, färger och rostskydd
  • bly till batterier och kabelskor
  • wolfram till lampor, strömbrytare och hårda metallegeringar som i t.ex. dubbar
  • krom och nickel som skydd för ståldetaljer
Det finns alltså en annan sida av utsläppsproblematiken. Och en del av dem som tittar på den sammantagna bilden, menar att det är bättre för miljön att köra sin gamla bil. Att du aldrig kan uppnå tillräcklig minskning genom att köpa en ny, bränslesnål eller alternativbränsle-bil.

Ja, du får nu själv ta ställning!




 




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar