tisdag 6 mars 2012

Folkbildningen som presentatör

Hörde på radion i morse att svenskarna köper allt mindre närproducerad, rättvisemärkt mat. I en kort fördjupning får jag veta att vi äter allt mer ute på restaurang, och de som driver dessa ser givetvis mest på priset.

Får i samma program veta att det är i stort sett omöjligt för oss att skriva en klausul om att vi "bara" ska exportera vapen till demokratier. Men en arrogant självklarhet förklaras att det är för många affärsförvecklingar att ta hänsyn till.

En artikel från gårdagens DN sitter fortfarande etsad i mitt medvetande. "Soppköken har åter dykt upp i Europa och USA i takt med att miljontals människor blivit arbetslösa och förlorat sina hem." Och som reportern på plats skriver: "Centralvärmen har slutat fungera i huset där jag bor eftersom människor inte har råd att betala räkningarna. De flesta går runt med rinnande näsor och en envis hosta. Då jag glömmer att stänga av varmvattenberedaren efter att jag duschat blir folk vansinniga; fattar du inte vad det kostar?".

I artikeln tas ord och uttryck som oljekris, depression större än på 30-talet, klimatkris och maktbalans upp.
Ytterligare ett uttalande måste citeras (jag rekommenderar för övrigt artikeln som heter Kommer kapitalismen att överleva?) är ; "Det vi vet är att för att kunna behålla makten, måste kapitalistklassen få världens befolkning att acceptera tre saker. Att fortsätta överlämna frukterna av vårt arbete till dem. Att acceptera en galopperande miljöförstöring. Och att stillatigande gå med på den försämring av levnadsförhållanden som vi bara sett början på i södra Europa."

Och här sitter jag på ett varmt och mysigt kontor, med min medhavda, hemgjorda lunch i kylen. Jag vill påverka människor att öppna sin förståelse för sammanhangen! Hur kan det vara så att det köps mer och mer kött som produceras med andra människors överlevnadsvillkor som insats? Och det för att den snabba, färdiglagade lunchen ska bli lite billigare!! Vart har vår kunskap om sammanhangen tagit vägen??

Och hur kan vi offra våra val av framtiden, och kanske vår överlevnad, bara för att det är bekvämare att handla lite extra skit på billiga butiker, och välja att titta på låtsasverkligheter på TV??

Men som ett litet vajande rö i en allt starkare global orkan finns folkbildningen. Vår uppgift är att vara obekväma, att våga peka på annorlunda bilder av oss själva och varandra. Vi ska bilda opinion!!
I förordningen om statsbidrag till studieförbund står bl.a. att vi ska stödja verksamhet som bidrar till att stärka och utveckla demokratin. Vi ska också bidra till att göra det möjligt för människor att påverka sin livssituation och skapa engagemang att delta i samhällsdebatten.
Så här försöker jag nu! Kanske vore det enklare att göra kurser i det populära ämnet Scrapbook. Men se dit går jag aldrig!! Min uppgift är att utmana och på så sätt locka till engagemang.

Därför är det viktigt att du vet att här finns vi, och vi väntar på att just du ska känna att du vill förstå! Vad du vill förstå är upp till dig. Vi finns till för att möjliggöra.
Vi längtar efter dig och dina åsikter! Idag och alla dagar!!

Våga se världen som den är!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar