tisdag 20 mars 2012

Lätt att leva!

Idag blir det ingen bild. När jag bloggar hemifrån kan jag göra hur jag vill. Men jobbdatorn tjuras. Lite synd bara då jag köpt en ny pelargon för att fira vårdagjämningen. Hade gärna delat med mig till dig!

Nu känns det verkligen som vår, på många sätt. Ute släpper snön sitt grepp och bildar ogenomskinliga rännilar kring stadens trottoarer. Isfläckarna är fortfarande oräknerliga, men i minskande bestånd för var dag.

Min sådd av kål och lök, som jag satte i lördags, har redan kommit upp. Måste ha varit utmärkt grobarhet på fröna.
Jag såg på någon vädersida att våren är minst två veckor tidigare i år. Bra, då kommer morötter, bönor m.m. som ska direktsås ut tidigare.

Det nya växthuset är på intågande. Fick precis veta att det levereras i morgon. Äntligen! Som jag saknat mina fina växthus från förra stället. Det kommer att pryda sin plats i det som allt mer förvandlas till en trädgård.
När vi flyttade in fanns bara en växt, förutom taigan, på tomten. Nu har vi fruktträd, odlingsland och perennarabatter. I sommar kommer jag att kunna dela vissa av växterna, så att mer av gräsmattan kan komma bort.

I morse kunde jag läsa om ett av mina favoritämnen i tidningen. Konsumtion. Min känsla har länge varit att människor börjar bli konsumtionströtta, något som handeln förnekat. Och det är klart, de jobbar, liksom ekonomer med att sprida rykten som blir självuppfyllande profetior. Så om man säger att alltfler handlar mer, så kommer alltfler att handla mer.
Men ett trendbrott har skett, även om det bara är en tendens för tillfället. Förra julen slog inte handeln  rekord. Och nu visar det sig att vi börjar bli konsumtionströtta trots att vi har pengar. Artikeln beskriver att samtidigt som vi handlar mindre från detaljhandeln, ökar försäljningen av champagne. Kanske är det så att om vi låter bli att köpa onödiga saker, och inte byter ut sådant som fungerar, kan vi istället unna oss champagne ibland (eller ett växthus).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar